Kruger Nationaal Park

18 mei 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Het afgelopen weekend hebben we iets gedaan wat ik al een lange tijd wilde doen. Als je vier maanden in Zuid Afrika bent dan moet je de kans grijpen om er heen te gaan... Wij hebben namelijk het Kruger Nationaal Park bezocht om de Big Five te spotten!

Geen koffer
Voordat wij naar Johannesburg en het Kruger Nationaal Park vertrokken kwamen we er achter dat we gaan koffer mochten meenemen. Dit paste namelijk niet in de bus waarmee we zouden reizen. Nu waren wij ook zeker niet van plan om drie grote koffers mee te nemen, maar een koffer voor drie personen was ons echt wel gelukt. We zaten dus met een probleem! We hadden niks anders dan drie grote koffers en zes dagen reizen met alle kleren in je rugzak? Dat leek ons ook geen goed plan. Dus woensdag moesten we nog op zoek naar een weekendtas waarin onze kleren zouden passen. Ook kregen we te horen op het kantoor dat het ’s nachts ontzettend koud moest zijn in het Krugerpark. Het was de koudste safari die sommige mensen ooit hadden meegemaakt. Dus we moesten veel warme kleren meenemen en een goede slaapzak voor ’s nachts. Daar zeg je wat! Een slaapzak!? Die hebben wij natuurlijk ook niet. Een dun dekentje moet genoeg zijn toch? We zijn in Afrika en we zijn Nederland gewend? Oké, toch maar op zoek naar een weekendtas en slaapzakken. Na onze werkdag zijn we met z’n drieën naar Canal Walk gereden, een groot warenhuis waar ze vast wel slaapzakken zullen hebben. Gelukkig hebben we niet lang moeten zoeken voordat we een winkel tegen kwamen waar ze een weekendtas en slaapzakken hebben. Na de goedkoopste er uit gepikt te hebben waren we geslaagd. Snel naar huis en onze tas inpakken en naar bed!

Johannesburg
Op donderdag 12 mei vlogen we met ‘Mango’, een oranje vliegtuig (hoe Hollands kan het) naar Johannesburg. Een korte vliegreis van twee uur wat niks lijkt in vergelijking met de vliegreis die ons 10 Juni te wachten staat… maar dat is nog ver weg. Eenmaal in Johannesburg werden we opgehaald door een taxichauffeur, hij bracht ons naar het hotel/hostel. Het hostel was ontzettend mooi! Het had een soort Romeinse sfeer en bestond uit allemaal witte huisjes. Wij hadden twee huisjes tot onze beschikking. Een eenpersoons huisje en een tweepersoons huisje. Toen we in het tweepersoons huisje kwamen en er twee kingsize bedden stonden was onze keuze snel gemaakt. Hier konden we net zo goed met z’n drieën slapen! Neer geploft op het bed en de televisie aangedrukt. Wij leven nu al drie maanden zonder televisie en ik mis het totaal niet. Maar de drang om toch even zonder nadenken naar dat vierkante kastje te kijken was groot. We hebben de film Shrek kunnen kijken en ’s avonds de tweede halve finale van het Eurovisie Songfestival. Je moet toch wat hé? Maar België was wel goed! Om 19.00 uur werd het diner geserveerd en zaten wij in het hostel aan tafel. Je kunt hier in Zuid Afrika ontzettend lekker en goedkoop eten dus we hebben niks te klagen. Maar wat we vanavond opgediend kregen was echt ontzettend lekker! Ik denk het beste avondmaal wat ik tot nu toe hier in Zuid Afrika heb gehad. We kregen een soort ‘pie’ dat bestond uit bladerdeeg met daarin stoofvlees en allerlei soorten groenten. Niet alleen die ‘pie’ was super lekker, zelfs de aardappelpuree en worteltjes (!!!) smaakten ontzettend goed. Als toetje kregen we een soort appeltaart met daarnaast custard. Echt… Ik wou dat ik het recept had dan had ik het iedereen laten proeven. Complimenten aan de kok gegeven en met onze gevulde buikjes naar bed want morgenvroeg moesten we om 8.00 uur gereed zijn voor vertrek naar het Krugerpark.

Nomad Africa Adventure Tours
Na een goed ontbijt in ons hostel werden we naar een ander hostel genaamd ‘Belvedere’ gebracht. Dit was het verzamelpunt voor onze reis. We ontmoetten ons reisleiders voor dit weekend en na een heel formulier ingevuld te hebben (met ons reisverzekeringsnummer die we natuurlijk niet bij ons hadden, weer bellen naar Nederland…) waren we klaar voor vertrek. In een truck wat omgebouwd was naar een soort bus reden we richting het Krugerpark. Een reis van ongeveer 6 a 7 uur in een truck wat een ontzettend kabaal maakte. Onderweg stopten we een aantal keer voor een plaspauze of lunch. Rond 17.00 uur waren we op de camping in het Krugerpark. Want jawel dames en heren, wij gingen gewoon eventjes in tenten slapen in het Krugerpark! Hoe gaaf is dat? Slapen in een tentje tussen de olifanten en leeuwen. Oké nu maak ik het spannender dan dat het was want er was geen beest te bekennen op de hele camping, maar het was wel ontzettend gaaf. We hebben ons tentje opgezet wat best snel ging en hebben met z’n allen gegeten bij het restaurant van de camping. Met alle reisorganisaties zaten we op een groot veld met een kampvuur. Er was een lopend buffet en ondertussen konden we kijken naar de lokale bevolking die voor ons aan het dansen was. Ik voelde me op dat moment een echte toerist. We zien dat dansen vaak genoeg bij ons op school dus ik was niet erg onder de indruk. Maar leuk voor andere toeristen en zo verdiend de lokale bevolking ook een zakcentje extra. Na een goede maaltijd zijn we op onze heerlijke dikke, zachte en goede matrassen (NOT!) in slaap gevallen. De volgende ochtend zouden we namelijk een ochtendwandeling maken in het Krugerpark.

Sun Up walk
Om 6 uur begon onze ochtendwandeling in het Krugerpark. Samen met twee gidsen die met jachtgeweren rondliepen gingen we door de poort van het Krugerpark. Daar kregen we een introductie over wat ons te wachten stond. We moesten in een rij achter elkaar en achter de gidsen aanlopen. We mochten geen geluiden maken en als we een dier zouden tegenkomen zoals een leeuw of een olifant moesten we stil staan. De katachtige moesten we blijven aankijken terwijl we bij de olifant eigenlijk niet meer mochten ademen, zo stil moest je zijn. De belangrijkste regel was dat je uit angst vooral niet mocht wegrennen! Ik herhaal; NIET RENNEN! Onze wandeling begon natuurlijk met hoogte verwachtingen. We zagen een mooie zonsopgang en hoorden hier en daar een Nijlpaard brullen of zagen wat Impala’s (een soort hertjes) wegrennen. We kregen uitleg van de gids over verschillende pootafdrukken en wat je allemaal uit poep kan lezen. Het was erg interessant maar we hadden nog geen dier gezien naast wat Impala’s. Totdat op een geven moment een Duits stel met een fotocamera waar je U tegen zegt, ik was zo jaloers op deze man met deze fotocamera, twee Giraffen in het verte zagen. De Giraffen zagen ons ook. We kwamen iets dichterbij en de vogeltjes vlogen op de om de dieren te waarschuwen. Ze vlogen fluitend omhoog en daalden neer bij de Giraffen. Na ons wat aangestaard te  hebben liepen de Giraffen een paar meter verder en gingen ze verder met hun ontbijt. We hebben een paar mooie foto’s gemaakt en hebben onze wandeling vervolgd. We zagen nog een Reebok voorbij schieten en dat was het. Eenmaal terug op de camping zagen we nog een slang bij een van de tenten liggen (gelukkig niet onze tent) en hebben we de verhalen met de andere groep uitgewisseld. De andere groep hadden niet echt dieren gezien dus wij hadden ontzettend geluk gehad! Een goed ontbijt kon er wel in en dat kregen we ook!

Sun Down Drive
Om 16.00 uur was het de tijd voor onze zonsondergang rit in het Krugerpark. In een Jeep reden we het Krugerpark in en stond onze ‘spot dieren modus’ aan. We zagen al snel een olifant aan de kant van de weg en weer wat impala’s. Nog een aasgier in de boom en dat was het eigenlijk wel. De jeep werd op een afgelegen weg midden tussen de bomen stil gezet en hier kregen we wat Amarula te drinken. Amarula is een likeur wat lijkt op Baileys. Alleen deze Amarula wordt gemaakt van de vruchten van de bomen die hier in het Krugerpark groeien. Na een gezellige en lekkere stop zagen we de zon ondergaan en was het tijd om onze rit voort te zetten. In het donker en met schijnwerpers reden we verder. Het was erg gaaf om zo in het donker voor je uit te turen en op zoek te gaan naar wilde dieren. Al had ik er meer van verwacht. We hadden niet veel geluk vanavond. We zagen weer wat impala’s (echt die beesten zitten overal) en een uil op een boomstam zitten, dat was het. Wat teleurgesteld maar met een super ervaring zijn we weer terug gereden naar de camping. Daar stond ons avondmaal op ons te wachten, namelijk spaghetti bolognese. Een van onze reisleider is verantwoordelijk voor het eten en het was echt super lekker. Hij kan zo een restaurant beginnen! Na een goed avondmaal en gezellig met z’n allen bij het kampvuur gezeten te hebben was het weer tijd om op onze heerlijke matrassen in ons tentje te gaan liggen. Morgenvroeg zal de wekker namelijk weer om 5 uur gaan. Het is trouwens helemaal niet koud hier in het Krugerpark. Die mensen op het kantoor kunnen wel overdrijven zeg. Ik zweet mijn slaapzak uit met al die kleren aan…

4x4 Game Drive
Om 5 uur ging de wekker weer en zonder tegenstribbelen stonden we vrolijk en fruitig op. Dat vroeg opstaan went! Vandaag ging het gebeuren want we gingen vandaag de Big Five spotten, tenminste dat hoopten we! In de jeep en met dezelfde vrouwelijke gids als gisteren hadden we weer de beste plekken bemachtigd. Helemaal voorin natuurlijk. De rit begon al goed met het spotten van een giraffe die heerlijk aan het ontbijten was. Toen we verder reden zagen we een mannetjes olifant naast de weg tussen het groen staan. Dat was nummer één van de Big Five. Je kan zien dat het een mannetje is, nee niet alleen door tussen zijn benen te kijken, maar doordat deze olifant alleen liep. De mannetjes olifanten lopen vaak alleen terwijl de vrouwtjes olifanten in grote groepen lopen met de kleintjes. Deze mannetjes olifant had vocht bij zijn ogen en dat betekende dat deze olifant in de puberteit zat en dringend op zoek was naar vrouwtjes. Olifanten in de puberteit kunnen zeer agressief zijn dus foto’s maken en wegwezen. Nadat we de olifant hadden gezien racete onze gids met de jeep verder. Ze had namelijk iets ontzettend gaafs gehoord op de radio. Alle gidsen hebben namelijk contact over de radio, zodat ze elkaar kunnen informeren over waar dieren zitten. Onze gids was zo enthousiast en toen ze de jeep stil zette zagen we een luipaard op een boomstam zitten. Een LUIPAARD!!! Dat was nummer twee van de Big Five en dit was erg bijzonder. Veel mensen die het Krugerpark bezoeken missen vaak de luipaard omdat deze moeilijk te vinden is. Deze katachtige kunnen zich namelijk goed verstoppen en hoog in een boom klimmen. Maar deze luipaard was letterlijk ‘lui’ en zat te chillen op een boomstam. Hij of zij keek rustig om zich heen terwijl wij stil naar hem of haar zaten te kijken. Onze gids gaf door de radio door dat hier een luipaard zat, zodat de andere gidsen met hun jeeps hier ook naar toe konden komen. Onze rit ging verder en na nog wat giraffen zagen we een groep buffels in de verte. Een van de buffels was nog jong en stond boven op een bultje wat dansmoves aan ons te showen. Hij was wild heen en weer aan het springen. Ook al zijn buffels niet zo imponerend om te zien of mooi. Ze horen wel bij de Big Five omdat ze ontzettend gevaarlijk kunnen zijn, dus we konden nummer drie alweer afstrepen. We reden weer verder met de jeep en midden op de weg kwamen we tot stilstand. Er stond namelijk een groep neushoorns op de weg die rustig overstaken. En ja hoor dat was dus nummer vier van de Big Five. In een groepje van vier stonden ze gras te eten en konden wij rustig foto’s maken. We hoefden nu alleen nog maar een leeuw te spotten en dan was onze zoektocht naar de Big Five compleet. We reden verder en kregen Pumba’s (wrattenzwijnen), zebra’s en nog een koppel neushoorns te zien die net een bad hadden genomen. Onze gids kreeg weer gehoor over de radio en racete weer verder. Ze was ontzettend enthousiast en wij vroegen uiteraard wat ze gehoord had. Ze vertelde ons dat dit een ‘verrassing’ was en stiekem hoopten we op leeuwen. We hadden geluk! Helaas waren ze niet dichtbij maar verderop lagen een stuk of acht leeuwen lui te liggen in het gras. Er waren zelfs kleintjes bij! En dat was nummer vijf van de Big Five. Binnen twee uur hadden we de Big Five gespot en konden we eigenlijk wel naar huis… maar dat deden we uiteraard niet. We hebben de hele dag nog rond gereden en hebben zelfs nijlpaarden, krokodillen, aapjes en nog veel meer gezien. Kijk gerust op mijn blog onder het kopje foto’s! Hier kan je zien welke dieren we allemaal gespot hebben.
Op een gegeven moment kwamen we ergens waar weer een luipaard gespot was. Er stonden allemaal auto’s te wachten aan de rand van het bos om een glimp van de luipaard op te vangen. De luipaard had net een prooi gevangen, waarschijnlijk een impala en deze hing zonder huid in de boom. Gewoon een stuk vlees in de boom. Op deze manier was de luipaard er zeker van dat geen enkel ander dier zijn prooi zal stelen. We tuurden voor ons uit en zagen de luipaard niet meer. Waarschijnlijk had die zich verstopt en zal die later pas weer te voorschijn komen. We hadden eigenlijk de moed alweer opgegeven en de gids wilde verder rijden totdat ik in een keer opsprong in de jeep. Daar! Daar zit die! Met mijn (goede) ogen had ik het veld met hoog gras afgespeurd en zag ik achter een bosje een luipaard liggen. Iedereen enthousiast en natuurlijk iedereen foto’s maken. Normaal kan ik geen enkel beest spotten maar dit was toch mijn ‘moment of fame’. Toen we met de auto nog iets verder reden zagen we nog een luipaard naast een boom staan. Deze was duidelijk groter dan de andere die we hadden gespot. Waarschijnlijk was het prooi van hem! Hij was zo groot en zo mooi om te zien. Die dieren zijn zo goed gecamoufleerd dat je ze moeilijk kunt zien maar wij hadden er gewoon drie gespot. Het was echt ons ‘lucky day’ maar dat mocht ook wel aangezien we gisteren maar weinig dieren hadden gespot. Na een hele dag in de jeep gezeten te hebben hadden we honger gekregen. Op naar de camping en daar stond voor ons een barbecue klaar. Onze reisleiders hadden weer hun best gedaan en het vlees was echt super! Gezellig rond het kampvuur gekletst en daarna ons bed weer in.

Terugreis
Om 5 uur ging de wekker weer want we moesten natuurlijke onze tenten weer afbreken. Dit ging sneller dan ik van te voren had gedacht, dus ik had gewoon nog tijd om te douchen. Na het douchen snel ontbijten en de truck weer in. We hadden een  nieuwe truck gekregen omdat de andere ontzettend veel kabaal maakte. Met de nieuwe truck ging we de Panorama Route volgen. Een route waarbij je ontzettend mooi uitzicht hebt. Ondertussen stopten we op verschillende plaatsen om het uitzicht te bewonderen. Onze eerste stop was bij ‘God’s Window’ en ‘Rain Forest’ ondanks dat het bewolkt was konden we het mooie uitzicht bekijken. Waarom het God’s Window genoemd was, was eigenlijk niet duidelijk. Waarschijnlijk omdat je vanuit een klein uitkijkpunt wat op een raam lijkt uit kunt kijken op de natuur en het Krugerpark. We zijn weer verder gereden totdat we uitkwamen bij ‘Bourkes Luck’. Een plek met veel gesteente en watervallen. Erg mooi om te zien en uiteraard weer veel foto’s gemaakt. Onze laatste stop was bij de ‘Three Roundables’, geen flauw idee of het officieel zo heet maar dit vertelde onze reisleider ons telkens. Drie bergpunten die naast elkaar stonden en daar onder een grote rivier. Ook hier was het uitzicht weer adembenemend en kon je super ver kijken. Het was fijn om de drie stoppen te hebben zodat we lekker onze benen konden strekken. Toen we eenmaal weer aangekomen waren in Johannesburg hebben we als afsluiting met de hele groep gebarbecued. De groep waarmee we deze reis hadden gemaakt was ontzettend gezellig. De groep bestond uit verschillende nationaliteiten zoals Japan, Australië, Canada, Spanje, Zuid-Afrika, Duitsland en natuurlijk Nederlanders (wij). Ook bestond de groep uit verschillende leeftijden. Zo kregen wij er dit weekend nieuwe oudersfiguren bij maar waren er ook jongeren van onze leeftijd. Het was een ontzettend leuk weekend waarin we mooie dingen hebben gezien!

Op dit moment typ ik mijn blog terwijl ik weer in mijn kamertje in Kaapstad zit. We hebben een ontzettend gaaf weekend gehad en dat is te zien aan mijn fotocamera. Maar liefst exact 500 foto’s geschoten. Deze foto’s kunnen jullie allemaal bekijken op mijn blog onder het kopje foto’s. Super als je weer mijn hele blog hebt uitgelezen!

Voor alle bekenden of nieuwsgierige onbekenden,

Ik schrijf jullie later!